Fiat126.hu - 2024. Október 9. Szerda, Dénes napja van.
 

Cikkek - Másik ülés Pókba



Lehet cserélni? Elvileg nem, gyakorlatilag mindent!

A Polski gyári üléseit mindenki ismeri, kényelmetlen, alacsony a háttámla, télen hideg, nyáron tûzforró a fekete mûbõr. Ezért sokunkban felmerül az ötlet, hogy lecseréljük a sámlikat, de hogyan és mire?

Egy üléscserénél sok szempontot illik figyelembe venni, elsõként a biztonságot. Az ülésnek egy esetleges karambol esetén (ugye mindenki beköti magát?) fontos szerepe van a gerincünk, és a nyakcsigolyáink védelmében, illetve a tehetetlen test megfelelõ helyen tartásában. Ezért fontos, hogy olyan megoldást válasszunk, ami megfelel ezeknek a kitételeknek. Bõvebben: az ülés fixen legyen rögzítve a karosszériához, lehetõleg nem tákolt rögzítési pontokkal (ha gyenge, eltörhet, ha túl masszív, körülötte szakadhat ki), nehogy a balesetben az ülés csapjon agyon minket. Emellett állítható legyen a kormánytól való távolsága (vészhelyzetben nagyon fontos a helyes beállítás! A karunk és lábunk csak egy bizonyos távolságon belül tud megfelelõen gyors és erõs mozdulatot tenni! Ha túl közel ülünk a kormányhoz, akkor meg nincs helye elõrecsapódni testünknek, egybõl befejeljük a szélvédõt!). Jó dolog, ha a háttámla és a fejtámla is külön állítható, mind a kényelmünket és biztonságunkat szolgálja. Fontos szempont még, hogy a fejtámla megfelelõ magasságban legyen, tényleg a fejünket támassza meg, alacsony beállításnál pont ez törheti el nyakcsigolyáinkat visszacsapódásnál, illetve hátulról ütközésnél. A mai modern autók ülései kagylósítottak (nem véletlenül), oldalirányú ütközésnél jobb, ha az ülés nyeli el a mozgás energiáját, mint a B oszlop, vagy az ajtó.

Akkor nézzük a lehetõségeket: Típusidegen ülések: gyakorlatilag minden beszerelhetõ, ami befér. Megoldása általában a gyári üléssín levágása, és ráhegesztése az újra. A kasznin ne módosítsunk! Ennek a megoldásnak az elõnye, hogy nagyobb a választékunk, jobbnál jobb ülések közül mazsolázhatunk, egyedivé téve az autónkat. Hátránya: mûszakin ezért buktathatnak, rendõr kötekedhet, nagyobb ülések zavarhatják a kilátásunkat, és baleset során ki tudja, hogyan viselkedik (nem az ülés, hanem a hegesztésünk)

Gyári ülések: ezek közül gyér a választék, de azért vannak elõnyei. "Büntetlenül" cserélhetjük, tutira befér, és még hegeszteni sem kell, csak a régi helyére tolni és kész! A Polski gyár a hosszú évek alatt három féle ülést gyártott (mind a három ugyanarra a fémvázra készült). Elsõ, amit mindenki ismer, a fekete mûbõr, fejtámla nélküli, nem állítható háttámlás ülés. Egyetlen elõnye, hogy nem akadályozza a kilátásunkat hátra ill. oldalra. Ami nagy hátránya - a felsoroltakon kívül -, hogy a hátat csak egész alacsonyan támasztja, ezért fárasztó benne a vezetés, és ütközéskor nem támasztja meg kellõképpen a testünket, nem beszélve a fejünkrõl. Második típusú üléssel a BIS-es Polskikat szerelték, ez gyakorlatilag az elõzõ feljavított változata. Mûbõrt szövetre cserélték, ami jót tesz a komfortérzetünknek, de kényesebb, könnyen kifeslik, és nehezebb takarítani. Emellett még fejtámlával is ellátták a tervezõk, ami inkább csak látvány, mint funkció, mivel az ülés teteje még mindig csak hátközépig ér. A harmadik típus a sokak által kedvelt sportülés (nincs információm róla, hogy egy adott típust már a gyárban ezzel szereltek volna), ami végre elfogadható megoldásnak tûnik (ebbõl is két féle van, boltban csak az újabbhoz lehet hozzájutni. Az egyetlen különbség a párnázáson, és a szövet minõségén van). Ez már vállmagasságig tartja a hátunkat, enyhén kagylósított, jobban párnázott. Két hátránya van: az ára, és a kilátást jobban akadályozza. (22e Ft körül van / 2004. január 26.). A szövet jónak mondható, kényelmes, kicsit magasabban van ugyan, de még be lehet férni az autóba. Az alacsony belmagasság miatt az ülés elõre döntése kicsit nehézkesebb, de ki akar hátraülni? :)

Ez alapján talán mindenki ki tudja választani magának a megfelelõt, de a fõ szempont a biztonság legyen!

Hatházi Peti, 2004.

Fórum

Partnereink



 

Képek