Sokakban merül fel a kérdés, hogy honnan, milyen fordulatszámmérõ mûszert tegyen a kedvencébe. Többféle lehetõség létezik, én most az egyik legegyszerûbbnek tûnõt, ámbár a legtöbb mókolást igénylõt fogom bemutatni. Azaz, hogyan szereljük be a Lada fordulatszámmérõt a kispolskiba?
Alapok
Mindenek elõtt be kell szereznünk egy ilyen mûszert. A 2103, 2106-os Zsiguli mûszer került az én kocsimba, de a 2107-esé is teljesen tökéletes, mivel a dobozát leszámítva ugyanaz az elektronika van mindkettõben. Beszerzése nem nehéz feladat, a legtöbb bontóban utánunk dobják, nem is olyan sok pénz ellenében. Speciel én ötszáz forintot pengettem ki érte. De szerintem még egy kétezer forintos ajánlat is korrektnek mondható.
A mûszer pontos mûködésének ismertetésétõl eltekintenék. Akit érdekel a téma, ajánlom a http://zsiguli.hu/index.php?action=cikk&id=99 címen elérhetõ írást.
Ha valakinek nincs kedve elolvasni a fenti cikket, annak elmondom a lényeget: ez a mûszer úgy mûködik, hogy egy testet, és egy 12V-os tápfeszültséget ráadva, a harmadik vezetékszálon a megszakítótól jövõ jelet figyeli. A megszakításokat számolja, majd feszültséggé alakítja (pár millivolt). Ez a feszültség fogja megfelelõ mértékben kitéríteni a mutatót. Mivel a Zsiguli négyhengeres motorral rendelkezik, könnyen rájöhetünk, hogy a kispolskinál bizony kevesebb megszakítás történik ugyanannál a fordulatszámnál. Míg a Zsigulinál egy elosztó-fordulatra négy, addig a kispolskinál kettõ megszakítás jut.
Átalakítási lehetõségek
Többféle átalakítási mód létezik. Egy egyszerûbb, de mondhatni „primitívebb” annyiból áll, hogy rajzolunk egy új számlapot, ahol minden értéket kétszeresként tüntetünk fel (egy mégprimitívebb: a mutató alatt látható x100 feliratot lecseréljük x200-ra :D:D:D). Ez nem valami esztétikus, fõleg, hogy padlógáznál alig három centimétert fog kitérni a mutató :)
Létezik egy úgynevezett „jelkétszerezõ”, ami azt csinálja, hogy a szerkezetbe jutó frekvenciát megkétszerezi. Ez is egy pontosabb megoldás, de nekem nem tetszik. Mert miért építsek egy plusz szerkezetet, mikor a gyári elektronikát is rá lehet bírni, hogy pontosan mérjen kispolski motor-fordulatot? :)
És a lényeg: az átalakítás
Szóval, megvettük a mûszert. Kezünkben tartva hasonlót fogunk látni, mint ami a képen van. A számlap, és a két visszajelzõ led ne zavarjon meg senkit: ez már az én kocsimhoz lett átalakítva.
A mûszer szétszereléséhez szükség lesz egy csavarhúzóra. Lapos csavarhúzó tökéletes lesz. Valahogy a képen láthatóan szedd le a krómgyûrût, és a mûanyag keretét. Jönni fog vele az üveglap, illetve a belsõ fényterelõ is.
Ha remegett a kezed az elõzõ mûveletnél, akkor most próbálj meg lenyugodni, mert a nehezebbik rész még csak most jön. A mutatót is le kell szedni. Ez egy kicsit bonyolultabb dolog lesz. Ugyanis a mutató picit rá van sajtolva a tengelyre. Oldalcsípõfogó, avagy két csavarhúzó tud ilyenkor segíteni. Csípõfogó használatakor ügyelj, hogy a nagy erõlködésben nehogy elcsípd a mûszer tengelyét. És természetesen ügyelni kell, hogy a tengely ne hajoljon el.
Ha ez megvan, márpedig miért ne lenne meg, a számlapot tartó két csavar eltávolítására lesz szükség. Azt hiszem ez nem fog gondot okozni senkinek. Pici lapos csavarhúzó kell ide. Ha ez megvolna, eléd tárul a mûszer belseje, és az elektonika is. Örülhetsz, hogy milyen ügyes vagy, de még ne dõlj hátra: ki kell szedni a belsejét a dobozból. Ha megfordítod a cuccot, hátul találsz rajta három érdekes csavart.
Mintha csillag volna. De nem az. A szovjetek nagyon jól tudtak csillagnak kinézõ csavarokat gyártani. Ide is lapos csavarhúzó kell majd. Amikor az utolsó csavart szeded ki, ügyelj, hogy a szerkezet nehogy kicsusszanjon a dobozból, mert a tengely megsérülhet, és akkor közel sem lesz már olyan pontos!
Most már kezünkben tarthatod a burkaitól megfosztott mûszert. Nagyszerû, mi? Annyira azért ne csodálkozz el rajta: nem egy nagy szám. Egy Deprez-mûszer (Döpré, francia fizikus. Akit érdekel a téma: http://vili.pmmf.hu/jegyzet/meres/23.html ), meg egy viszonylag primitív elektronika, a lehetõ leggagyibb minõségbõl. Három alkatrész cseréjére lesz szükség. Kettõ darab kondenzátor, és egy darab trimmer-potméter. Ez utóbbit nem feltétlenül kell kicserélni, de késõbbiekben sok szívástól menthet meg.
Mivel nincs most pillanatnyilag idehaza gyári állapotú mûszer, és nem találtam a rajzokon pontos értékeket, ezért sajnos nem tudom megmondani, hogy eredetileg milyen értékû a két kondenzátor.
A fenti képen két piros nyíllal megjelöltem, melyik két kondenzátort kell cserélni. Mint már említettem, eredeti értéket sajnos nem tudok (amennyiben kezem ügyébe kerül egy átalakítatlan mûszer, a cikket frissíteni fogom ;) ). Szóval két kondenzátor kell, melyeknek értéke 220 nF illetve 154 nF. Mind a kettõ 250V-os legyen. Ezeknek a bolti ára 50-100 Ft között szokott mozogni a legrosszabb esetben.
A két képen pontosan látszik, hogy melyik kondi hova való. Sajnos mivel a nyákra a kedves vörös testvérek semmilyen beültetési helyet nem tüntettek fel, így csak a kép alapján tudom megmutatni. Remélem a képekbõl jól kivehetõ azért, hogy melyik hova való. A polaritásra nem kell ügyelni ezeknél a kondenzátoroknál, azaz teljesen mindegy, hogy a két lábat hova forrasztod.
Ha már ittvagyunk, célszerû kicserélni a trimmerpotmétert is. Az eredeti, 47 kΩ –os értékû kell bele továbbra is, csupán a szovjet minõségnél kell alami elfogadhatóbb. Ez a kalibrálás szempontjából lesz fontos. Ugyanis ezzel a potméterrel tudjuk majd behangolni mûszerünk pontos mûködését. A gyári potméterrel viszont nehézkes.
Összeszerelés
Ha egyedi számlapot szeretnél készíteni a mûszerhez, azt mindenféleképpen behangolás elõtt tegyed! Célszerû az új számlappal kalibrálni eleve a szerkezetet.
Szereld vissza a számlapot és a mutatót a helyére, a szétszereléssel fordított sorrendben! Különösképpen kell ügyelni itt is, hogy a mûszer tengelye nehogy elferdüljön! Lehetõleg a dobozba még ne szereld vissza a masinát, mert akkor nem fogsz hozzáférni a kalibráló-potméterhez.
Élesztés, hangolás
Kalibrálás kétféleképpen történhet. Az egyszerûbbik megoldást azoknak javaslom, akik nem rendelkeznek olyan mûszerekkel, mint például jelgenerátor. Bár így nem lesz nagyon pontos a szerkezet, de még midnig pontosabb, mintha érzésre állítanánk. Ehhez a beállításhoz nincs másra szükség, mint egy stabil 12V-os egyen tápfeszültségre (mondjuk egy akku), illetve egy közönséges, 12V-os, váltakozó áramú trafóra (például ajtócsengõ trafója). A jelgenerátor ebben az esetben ez a csengõtrafó lesz, ami majd egy közel 50Hz-es jelet fog nekünk adni. Ez azért jó, mert ez a frekvencia 3000-es percenkénti fordulatnak felel meg.
Tehát, a táp (+) és (-) vezetékét értelemszerûen bekötöd a mûszerbe, ügyelve a polaritásra. Ezután jön a csengõ-trafó két vezetéke. Egyiket rákötöd a test csatlakozóra (ahol már a tápfeszültség (-) vezetéke van), a másikat pedig arra a pontra, ahova a megszakítót kéne kötni. Ha mindent jól kötöttél, és nem felejtetted el a csengõtrafót sem bedugni a konnektorba, akkor a mûszer valamit fog már mutatni. Innen a dolog egyszerû: a potmétert óvatosan úgy kell tekerni, hogy a mûszer mutatója a 3000-es fordulatszámra mutasson.
Felhívnám még egyszer a figyelmedet, hogy ez nem a legpontosabb kalibrálása a mûszernek. (nem véletlenül nem használom a „hitelesítés” szót).
Továbbá a figyelmedet mindeképp szeretném felhívni, hogy ez a fajta beállítás fokozott figyelmet igényel, mivel 230V-os hálózati feszültséggel - bár közvetve - kell dolgozni! A munkaasztalon legyen rend, és a vezetékek lehetõleg ne gabalyodjanak össze-vissza! Semmi esetre sem vállalok felelõsséget, hogyha a figyelmetlenséged miatt áramütést szenvedsz!
A másik hangolás, amit már lehet hitelesítésnek is nevezni, az a jelgenerátorral történõ beállítás. Ez egy olyan szerkezet, ami képes széles frekvenciatartományokban különféle jeleket generálni. Aki ilyen mûszerrel rendelkezik, annak gondolom nem kell elmagyarázni a mûködését. Mivel a fordulatszámmérõnk úgy van megtervezve, hogy a belévezetett jelet négyszögjellé alakítja, teljesen mindegy, hogy milyen jelet küldünk neki a jelgenerátorról. Lehet az színusz, négyszög, vagy fûrészjel. Egy hagyományos, megszakítós autóban fûrészjelet kap a mûszer, ezért én ezt a fajta beállítási módot használnám.
Ha ezzel is készen vagy, akkor mehet vissza a cucc a dobozába, majd az üveglap krómkeretestül vissza a helyére. És mindent megcsináltál, amit meg lehetett az autóba való beszerelés elõtt.
Apropó. Autóba való beszerelés. Bár gondolom rájöttél, hogyan kell majd bekötni, de azért gyorsan elmagyarázom. Elõször is kell neki egy testet adni. Ezt a karosszéria bármely fém pontjáról le lehet venni. A tápfeszültséget mindenképp úgy kell kötni, hogy a gyújtás levételével a mûszer tápfeszültsége is megszûnjön. Ezt a pontot a biztosítéktáblánál könnyen megtalálod. Ha jól emlékszem, balról a második lesz a megfelelõ. Ügyelj arra, hogy a biztosíték után kösd a szerkezetet, vagy ha mégsem így döntenél, egy külön biztosítékot mindenféleképpen iktass a rendszerbe! Nagyon fontos dolog ez, ne feleddkezz meg róla! „Rövid zárlat - hosszú tûz!” A legutolsó vezeték egy kis türelemjátékot igényel. Ugyanis hátulról, a megszakítótól elõre kell vezetni egy szálat a mûszernek. Hogy hogyan vezeted elõre azt rád bízom. Személy szerint a gyári kábelköteg mellett vezetném el, baloldalt, a kárpit alatt. Hátul ne az elosztóházra kösd az újonnan behúzott vezetéket, hanem a trafónak arra az oldalára, ahová a megszakító van kötve. Ügyelj, hogy a vezeték mechanikusan ne tudjon sehol sem sérülni, és letestelni, ezzel ugyanis megbénítod a kocsid gyujtási rendszerét!
Ha minden igaz, minden lényeges információt leírtam. Remélem eme kis írásommal sokaknak tudtam segíteni, és unalmas napokra kis elfoglaltságot találni. Külön köszönet a www.zsiguli.hu –nak, ahol eme mûszer részletes leírásán kívül még különféle, letölthetõ mûszer-számlapok is megtalálhatóak. Érdemes felnézni oda, és letöltögetni pár sablont. Varázsold egyedivé a fordulatszámmérõd! Én például kihasználtam, hogy van visszajelzõknek luk a számlapon. Pont ideális ledek számára. Az már a Te fantáziádra van bízva, hogy milyen visszajelzõket kötsz bele ;)
Jó barkácsolás kívánok!
Ha bármi kérdésed van a cikkel kapcsolatban, fordulj hozzám nyugodtan!
KeMa, 2008.01.04.