|
|||||||||
| |||||||||
|
Cikkek - E85 Kispolszkiba
Mi az az E85?
Az E85 egy viszonylag új, megújuló, környezetbarátabb üzemanyag, 85%-ban etanolt (etil-alkoholt) tartalmaz, amit mezõgazdasági terményekbõl (jelenleg kukoricából) állít elõ egy magyar cég.
A maradék 15% sima motorbenzin, ami a hidegindítást könnyíti.
Az etanol jellemzõi Oktánszám: 108 (benzin: 95) Energiatartalom: 26779 kJ/kg (benzin: 43850 kJ/kg) Párolgáshõ: 904 kJ/kg (benzin: 293-418 kJ/kg) Tömeg: 0.84 kg/dm3 (benzin: 0.75 kg/dm3) Levegõszükséglet égetéskor: 9kg/1kg üzemanyag (benzin: 14.7/1) Ebbõl a pár sorból máris sok dolog kiderül, pro és kontra, mindkét oldalon vannak jellemzõk. Az etanol energiatartalma kb. 2/3-a a benzinének, cserébe viszont az oktánszáma 108, amivel jóval nagyobb kompressziót elbír kopogás nélkül. A sokkal nagyobb párolgáshõ miatt az egész égés hidegebb, csökkentve az NOx emissziót és a motor üzemi hõmérsékletét. Cserébe kapunk egy kis hidegindítási nehézséget. Általánosan elmondható, hogy a CO, CO2, CH emissziók is jelentõsen csökkennek. Látható még, hogy egységnyi E85 égetéséhez kevesebb levegõre van szükség, vagy ugyanannyi levegõhöz több üzemanyagra, ki hogy nézi.
És a legfontosabb, az ára. EU elõirányzat, hogy a megújuló üzemanyagok jövedéki adó mentesek, ez Magyarországon kb. 100 forint árelõnyt jelent a benzinhez képest. Minél nagyobb az árkülönbség, annál jobban járunk az E85 használatával.
Szabad-e?
A törvény nem tiltja. Hallani/olvasni viszont olyan híreszteléseket, hogy csak hivatalosan átalakított, vagy direkt E85-re gyártott autóba szabad tölteni, máskülönben jövedéki adócsalás. Ismerjük a piros gázolaj és a sültkrumplis olaj történetét, mindegyik adócsalás volt. Megkerestem az NKH-t ezzel kapcsolatban, a mai napig nem méltattak válaszra. Ezt én úgy értelmezem, hogy nincs akadálya az E85 használatának.
Nem káros a motorra? De. De a benzin is legalább ennyire káros, elég csak összehasonlítani egy 0km-es motort egy 100 ezret futottal. Viccet félretéve, az alkohol elegyedik a vízzel, a benzin viszont nem. Ennek eredményeképp, ha vizes benzint tankolunk, leáll az autó, ha vizes E85-öt, nem történik semmi, a motor nem veszi észre, viszont korróziót okozhat a kipufogóban és a többi, nem alumínium alkatrészben.
Másik lényeges tulajdonsága, a kosz feloldása. Egy 20-30 éves benzintankban igen sok lerakódás lehet, amit a szesz szépen felold nekünk, úgyhogy mindenki készüljön benzinszûrõkkel és tegye el tarcsiba.
Milyen arányban? 10% E85 tartalmú keverék használata semmiféle technikai problémát nem okoz, lényegében észrevehetetlen. 50% E85 tartalmú keveréket viszont már megérez a parányi motorunk, rángatni fog, kihagy, gáznyomásra alig történik valami, sokat veszít a gyorsulásából. Személyes tapasztalat, egy 60-nal hajtó traktort nem bírtam országúton megelõzni.
100% E85, itt a motorunk lényegében használhatatlan lesz, nem ajánlom senkinek átalakítás nélkül.
Átalakítás A 21. századinak nem mondható erõforrásunk megreformálása rendkívül egyszerû feladat. Az elsõ dolgunk a gyújtásállítás. Az E85 lassabban, lágyabban ég, mint a benzin, emiatt a 10 fokos elõgyújtással nem tud mit kezdeni. Az 50%-os keverékkel tapasztalható rángatás, gyorsulásvesztés is ennek köszönhetõ. Én személy szerint 20 fokos elõgyújtással járok, ez sok erõt ad a motornak, tiszta E85 mellé ez az érték tökéletes, 50%-os keverékkel viszont néha sok. Fõleg üzemmelegen, alacsonyabb fordulaton becsöröghet. Ezt mindenkinek ki kell tapasztalni, milyen elõgyújtás a jó. Ugye mindegyik motorban és általában mindegyik hengerben más a kompresszió. Nagyjából 15 és 20 fok között lesz a jó érték. Ajánlott stroboszkóppal kísérletezni, hogy tudjuk, mennyi is az annyi. Ha tisztán szeretnénk önteni a nedût, nem elég az elõgyújtást átállítani, itt már jobban hozzá kell nyúlni a motorhoz. Nevezetesen a fõfúvókához. Fentebb írtam, hogy egységnyi E85 égetéséhez kevesebb levegõ, vagy egységnyi levegõhöz több üzemanyag szükséges, mint benzinnél.
A gyári fõfúvóka 115 századmilliméteres lyukkal rendelkezik, ez alapból egy enyhén szegény keveréket juttat a motorba. Tiszta E85-höz ezt cseréljük ki minimum 125-re. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ez is elég, én egyelõre 130-assal járok, de gondolkodom a 125-ösön.
A többletfogyasztásról és a pénzügyekrõl Jelenleg (2010.04.11) a benzin nálunk 340 forintba kerül, az E85 240-be. Az átlagos ármozgást figyelve ez a különbség nyárra még több lesz. Ez azt jelenti, hogy 30% többletfogyasztásig elõnyben vagyunk az E85-tel, ekkor 6 literrõl 8 literre kellene felmennie, de a tapasztalatok nem ezt mutatják. Nekem vegyes használatban 5.5 literrõl kb. 6.5-re ment fel, ez 18%-ot jelent. Városban 7 liter is csak 15%-os többletfogyi, azaz még mindig jóval beljebb vagyunk.
Benzinbõl 100 km 2040 forint, E85-bõl kb. 1700. Ilyen árakkal és évi 15 ezer kilométerrel számolva ez évi 50000 forint megtakarítás, csak az üzemanyagon. Szerintem magáért beszél. Andrei, 2010.04.11. |
|
|||||||
Copyright © Fiat126.hu. Powered by ModulWeb. Designed by nyuszy. |