|
|||||||||
| |||||||||
|
Cikkek - A töltési rendszerA töltési rendszer Mivel eddig nem született még egyetlenegy cikk sem a Kispolskik töltési rendszereírõl, így gondoltam, összeszedek egy átfogó szösszenetet.
(Folyamatos bõvítés alatt) A léghûtéses 126-osok áramforrásairól Mint ismeretes, a léghûtéses gépek kétféle töltõ-egységgel lettek ellátva a gyártási évek alatt: Egy-két extra felszereltségû modelltõl eltekintve általánosnak mondható, hogy 1987-ig “dinamóval”, míg 1987-tõl generátorral szerelték fel a 126-osokat. A dinamó Mint feljebb is írtam, a korábbi modellek dinamót kaptak. Mi is a dinamó? Nevezhetnénk a generátor elõdjének (na jó, de mi az a generátor? Válasz késõbb), egy mechanikus egyenirányítóval ellátott áramforrás, mely a forgási energiából elektromos áramot állít elõ. A Kispolskiba épített DSV 90/12/16/3BS jelû dinamó fõbb adatai: Névleges feszültség 12 V Üzemi feszültség 14 V Maximális áramerõsség ? A. Maximális teljesítmény: 230W Legnagyobb állandó fordulatszám: f/p Legnagyobb pillanatnyi fordulatszám: f/p Tömeg: ? Csapágyak számai: 6301 és 8020 Egy átlagos, mindenféle utólagos extrától mentes (zenebona, ablakfûtés, H4-es izzók, stb...) kocsiba teljesen tökéletes, egyetlen egy feltétellel: ha karban van tartva. Ugyanis érzékeny berendezés. Karbantartás: A legérzékenyebb mechanikus része a szénkefe, talán ennek az eszköznek az állapota határozza meg legjobban a megbízhatóságát. A dinamó áramtermelését a forgorész tekercsei végzik, melyek a kommutátoron (leegyszerûsítve a forgórész érintkezõi) és a szénkefén keresztül kerültek kivezetésre. Ebbõl adódik, hogy gyakorlatilag a teljes megtermelt áramnak ezen a két, kopásnak eléggé kitett alkatrészen kell áthaladniuk. Emiatt elengedhetetlen, hogy állapotuk mindig tökéletes legyen: a szénkefe nem lehet törött, repedt, és nagy mértékben kopott. A kommutátornak mindig tisztának kell lennie, a kiszigetelések (a réz érintkezõk közti kis mélyedések) mindig 0,5-1 mm mélyeknek kell lenniük. Ha a réz érintkezõk felülete egyenetlen, akkor finom csiszolópapírral meg kell csiszolni. Viszont azt sem lehet akárhogy: csak kiszerelt állapotban lehet végezni. A satuba óvatosan befogott forgórészt egy vékony csík csiszolóvászonnal úgy kell felcsiszolni, hogy az gyakorlatilag a kommutátorra félkör alakban felfeküdjön. Ilyenkor a csiszolópapír jobbra-ballra huzogatásával lehet csiszolni. Közben mindig kicsiket forgatva a forgórészt a satuban. Azt már meg sem kell gondolom említenem, hogy a csapágyak mindig legyenek jó állapotban, a forgórész könnyen mozogjon, ne lötyögjön, stb. Gyakorlatilag a legfontosabb dolgokat már említettem a dinamóval kapcsolatban.
A dinamó feszültségszabályozója
Ez a másik nehéz része a dinamós töltési rendszernek. Gyárilag létezik hozzá mechanikus, háromoszlopos feszültségszabályozó, illetve tranzisztoros, azaz elektronikus berendezés. Az utóbbi gyakorlatilag nem igényel karbantartást: beszerelés után azonnal mûködik, és nagyon kicsi az esélye, hogy meghibásodjon. Sajnos ez nem mondható el a mechanikus szabályozóról. Mivel eléggé összetett szerkezet, és a beszabályozása otthoni körülmények között laikusnak gyakorlatilag kivitelezhetetlen, ennek az ismertetésétõl most eltekintenék. (de egy általános ismertetõt mindenképp elkészítek róla). Gyakori hibajelenségek dinamós polskinál, és annak okai: Kérdés: Alapjáraton világít / parázslik a töltésjelzõ lámpa. Miért? Válasz: A dinamó konstrukciójából adódó jelenség ez. Teljesen normális, a dinamós rendszer alapjáraton nem tölt. K.: Felkapcsolt világításnál, és bekapcsolt irányjelzõnél ha rálépek a fékre, lelassul a villogás. V.: Dinamós autónál ez is normális jelenségnek mondható. Sajnos a dinamó nem képes elegendõ energiával ellátni ezeket a fogyasztókat. A probléma orvoslására ajánlott az elektronikus irányjelzõ-relé beszerelése. K.: Nem tölt a dinamó. Kontrollámpa elalszik. V.: K.: Nem tölt a dinamó. Kontollámpa nem alszik el. V.: A generátor Mint korábban már említettem, az 1987-tõl gyártott 126-osok gyári felszereltsége lett a generátor. Ez egy nagyobb teljesítményû, háromfázisú töltõberendezés, elektronikus egyenirányítóval (ha nagyon precízen szeretnék fogalmazni, akkor háromfázisú váltakozóáramú, külsõ feszültségszabályozós, 9 diódás {3 segéd- és, 6 egyenirányító-diódás}, pozitív gerjesztésû generátor). Fõbb adatai a következõk: Névleges feszültség: 12 V üzemi feszültség: 14 V maximális áramerõsség: 34 A. Gerjesztési fordulatszám: max. 1350 f/p Legnagyobb állandó fordulatszám: 14 000 f/p Legnagyobb pillanatnyi fordulatszám: 15 000 f/p Tömeg: 4,2 kg
Egy-két kivételtõl eltekintve elektronikus feszültség-szabályozóval rendelkezik (melyet magára a generátorra helyeztek el). Ha eddig csak szenvedtél a dinamóval, nem zavar, ha kisautód nem gyári állapotú, de szeretnél zenét / ablakfûtést / H4-es izzót / ködlámpát, stb... telepíteni a kocsira, akkor mindenképp fontold meg a generátorosra alakítást (errõl leírás késõbb). Karbantartás Na, a generátor az, ami aztán tényleg alig igényel karbantartást. Az egyetlen kopó alkatrész, ami az elektromos rendszerben itt részt vesz szintén a szénkefe, csak a dinamóval ellentétben itt nem folyik át rajta ~16A, csupán 3,5A. Arról nem is beszélve, hogy egy-egy szénkeféhez 1-1 réz érintkezõpálya tartozik, tehát a kopása is elhanyagolható. Természetesen ettõl függelenül tud, és szokott is kopni. A dinamóhoz hasonlóan itt se legyen nagyon rövid a kefe, ha szemmel láthatóan 1 cm-nél rövidebb, avagy furán áll a kefetartóban, mindenkép érdemes a cserélni. Ajánlott évente-kétévente felülvizsgálni az állapotát, akkor nem érhet meglepetés. Ezeken felül különösebb karbantartást nem igényel. Azt gondolom itt sem kell megemlítenem, hogy csapágyak állapota itt is fontos: nem lóghat, nem kotyoghat. Ha ilyet tapasztalsz, gondolkozz el egy felújításon, mielõtt meglepetés ér. (részletes felújítási leírás folyamatban) Gyakori hibajelenségek generátornál: Hiba: Nem alszik el a kontroll-lámpa az elsõ gázfröccsig. Válasz: Természetes hibajelenség, fentebb látható, hogy 1350-es percenkénti fordulat szükséges a felgerjedéshez. Ha üzem közben nem jelentkezik a kontroll-lámpa világítás, akkor nem szükséges vele foglalkozni. H: Alapjáraton világít a kontroll-lámpa. V: Ez leggyakrabban akkor fordul elõ, ha a kontrollámpa 5W-nál kisebb teljesítményû. Cseréld ki megfelelõ teljesítményûre. H: Kisebb fordulatszám-tartományban nem világít a kontroll-lámpa, viszont magasabb fordulaton, és/vagy alapjáraton parázslik.
V: Ennek a hibának két oka is lehetséges: a feszültségszabályozó, illetve az egyik dióda meghibásodása.
|
|
|||||||
Copyright © Fiat126.hu. Powered by ModulWeb. Designed by nyuszy. |