Fiat126.hu - 2018. Augusztus 15. Szerda, Mária napja van.
 

Cikkek - Általános optikai tuning



Ez az írásocska egy átfogó ismertetõ azokról a tuningolási kérdésekrõl, amelyek heti rendszerességgel merülnek fel a polskis fórumokon.
Próbáltam a lehetõ legjobban összeszedni az információkat, de biztos nem jutott eszembe minden, úgyhogy majd lesz kiegészítés :)
Próbáltam naprakész árakat írni, de biztos, hogy már most vannak eltérések. Ja, és ezen árak a cikk megírásakor érvényesek!
Motor- ill. teljesítménytuninggal kapcsolatban hamarosan lesz egy külön írás, így azt itt nem részletezem.
A karosszériamunkát igénylõ átalakításokat szintén nem részletezem, hamarosan külön cikkben lesznek olvashatóak!
A belsõ teret is szebbé lehet varázsolni, amirõl hamarosan szintén lesz egy külön cikk.
Természetesen egy Pók is szebb egy szép alufelnivel, mint a gyári kerekekkel, ezzel kapcsolatban olvasd el a Mekkora kerék rakható fel a Fityóra? cikket!
Lássuk akkor most az általános és relatíve egyszerû lehetõségeket!

Lökhárítók

A gyári lökhárítóknál sokkal jobban mutatnak a vízhûtéses verzió, a BIS lökhárítói. Ezek hozzásimulnak a kasztnihoz egészen a sárvédõívekig, és némi szoknyával is rendelkeznek. Viszonylag egyszerûen beszerezhetõek, kb. 10-12 kHUF-ból kijön elõre-hátulra tartókkal együtt. Utóbbiakat mindenképpen meg kell venni, ugyanis a BIS-lökhárító nem kompatibilis a sima lökös tartóival.
Szóba jöhet még a krómozott lökhárító, bizonyos dizájnhoz ez illhet a legjobban, bár elég nehéz már szép állapotút beszerezni, a krómoztatás meg igen drága dolog.

Spoilerek

Spoilerekhez kétféleképpen lehet jutni, egyrészt lehet venni, másrészt lehet csinálni. Utóbbival külön cikk foglalkozik, Spoilerkészítés házilag címmel. Nemzetközi viszonylatban elég sokféle spoilert gyártottak már Pókhoz, sajnos Magyarországon ezekbõl elég kevés beszerezhetõ. Ami akad:
Elõre, a lökhárító alá lehet kapni szoknyaspoilert, 4-5 kHUF körüli áron. Vásárlásnál figyelni kell, ugyanis nem mindegy, hogy sima vagy BIS lököshöz valót veszel, a kettõ fajta nem csereszabatos!
Hátulra, a reaktorfedél rácsára is létezik egy kis spoilerecske, ebbõl is kétféle van, az egyik teljesen nyitott hátrafelé, a másik rácsos. Ára szintén 4-5 kHUF körül mozog.
Ritkán ki lehet fogni küszöbspoilert. Ebbõl is kétfélé lengyellel találkoztam, abban tértek el, hogy mennyire nyúltak ki oldalirányba, szintén 4-5 kHUF/pár az ára.
Bár nem igazán számít spoilernek, lehet kapni a sárvédõperemre ráilleszthetõ mûanyag izét, ami egy BIS-lökös-küszöbspoiler-díszcsík felállásban jól tud kinézni, ára 3-4 kHUF/garnitúra körül van. Mondjuk én nem igazán szeretem az ilyet, mert szépen befolyik alá a víz, és még jobban rohad a sárvédõ...
Még kevésbé spoiler, de talán leginkább ide tartozik a mûanyag doblemez. Elvileg kevésbé rohad tõle a kerékjárat belseje, szerény véleményem szerint Póknál nincs annyi értelme, mint amennyibe kerül (5-6 kHUF/garnitúra).
Ezeken kívül is ki lehet fogni ilyesmiket, de ez már szerencse kérdése. Pl. össze lehet futni Pókra gyártott tetõspoilerrel, de ez ritka, mint a fehér holló - legalábbis emberi áron. Amiket leírtam - ahogy az árukon is látszik - nem a legmagasabb minõséget képviselik, többségük nem üvegszálas vagy hasonló, hanem sima fröccsöntött mûanyag. Ha igazán szépet szeretnél, de nem tudod vagy nem akarod házilag megcsinálni a spoilereket, akkor ezzel foglalkozó cégek nagyon szépeket tudnak csinálni - többnyire horror árakon.

Ablakok

Nagyon jól tud kinézni egy sötétített üveg, de mielõtt bárki is belevágna megcsinál(tat)ni, gondoljon végig pár dolgot. A rendõröket általában mocskosul nem szokta érdekelni, hogy van-e mûbizonylatod, vagy nem, a fóliába mindenképpen bele szoktak kötni. Ha van papírod, valszleg nem fog tudni megbüntetni, de nem biztos, hogy megéri vitatkozni. Aztán meg nagyon kellemetlen dolog egy sötétebb fóliával tolatni, pláne sötétben... Úgyhogy ez a része jól meggondolandó.
A hátsó ablakból a '89 utáni autókba fûtõszálas verzió került, ha a tiédben még nem ilyen van, és sikerül emberi áron beszerezned egyet, akkor valószínûleg megéri a csere, télen nagyon hasznos.
Lengyelországból illetve Olaszországból lehet beszerezni nyitható hátsó oldalablakokat. Igazából én nem sok mindenre használom, csak jobban tetszik, de ha valaki rendszeresen fuvaroz a hátsó ülésen utasokat, akkor ez is hasznos lehet. Ha ilyet vennél,nagyon figyelj, hogy megkapd a hozzá való rögzítéseket és kédereket, mert nem kompatibilis a sima ablakkal, és külön beszerezhetetlen.
Kb. '95 körültõl az ajtókba nem osztott ablak került, hanem elefántfül nélkül egyben letekerhetõ. Szerintem nagyon jól néz ki, bár én személy szerint szeretem az elefántfület. Sajnos a csere nem egy egyszerû dolog, mert (állítólag) az ajtó belseje is teljesen másmilyen, így az egész ajtót célszerû cserélni. Ráadásul a beszerzése is nehézkes dolog.

Napfénytetõ

Sokaknak tetszik a napfénytetõ, szerintem is tök jó dolog. Újban nem érdemes gondolkozni, ha van is, akkor is 20-30 kHUF körül mozog. Inkább bontóban kell keresni, állapottól függõen 3-8 kHUF-ot szoktak elkérni érte. Vásárláskor mindenképpen el kell hozni az összes tömítését, mert ezek utólag beszerezhetetlenek! Amit meg kell nézni vásárláskor, az többek között ezeknek a tömítéseknek az állapota. Ha össze van töredezve, vagy el van szivacsosodva, akkor az bizony garantáltan be fog ázni. A naptetõ mérte sem mellékes. A 78 cm-es szélességû a legnagyobb, amit egészséges berakni, igazából egy 70 cm körüli az ideális. Azt is meg kell nézni, hogy a naptetõ íve összehangolható-e a kocsi tetõjéével. A berakása nem bonyolult, házilag is megcsinálható. Dekopírfûrésszel ki kell vágni precízen a helyét, aztán berakáskor a jól megtisztított felületeket alaposan ki kell tömíteni sziloplaszttal. Sajnos így is várhatóan elõbb-utóbb elkezd beázni, olyankor jöhet a kiszedés és újabb játék a szilóval.

Világítás

Elõször is a hátsó lámpa és az elsõ index fényesebbé tételéhez találtok egy nagyon jó tippet 50%-kal nagyobb fényerõ... címen.
A hátsó lámpából összesen kétféle létezik, amiknek kicsit más az alakja, a hagyományos és a BIS-é. Sokak szerint a BIS-é szebb. Itthon még nem találkoztam vele, de létezik egy olyan is, amelyikbe bele van építve a tolatólámpa, ez talán a legjobb.
A lámpaburából létezik átlátszó is, ebbõl is van BIS-dizájnú és hagyományos. Ízlés kérdése, hogy szebb-e, mint a sima narancssárga-piros. Mindenestre azt kell tudni, hogy a 2-3 kHUF/pár körül megvásárolható lámpaburákhoz többnyire nem adnak színes izzókat. A narancssárga izzó beszerzése alapvetõen nem gond, errõl lejjebb. A problémát a piros duplaszálas izzó okozza, ugyanis ilyen nem létezik. Ha valahol mégis lehet venni, akkor az valami kisipari engedélymentes verzió, többnyire azonnal leégõ festékkel. Így ezt házilag kell megoldani. Az izzó festésére a lámpabura-spray nem alkalmas, ez azonnal leég! Mûvészeti szakboltokban lehet kapni hõálló üvegfestéket, ebbõl kell kb. 10 réteget az izzóra kenni, és akkor pár hónapig tényleg pirosan fog világítani. Alternatív megoldásként lehet olyat is, hogy piros fóliát raksz a lámpabura és az izzó közé, de ez erõsen látszik kívülrõl. Újabban az átlátszó BIS-búrák is beszerezhetõek, de azt lámpatesttel együtt kell cserélni, mert nem kompatíbilis a hagyományossal!
Az elsõ indexburát is le lehet cserélni átlátszóra, pontosabban füstszínûre, kb. 800 HUF/pár. Ehhez is kell narancssárga izzót venni, kb. 300 HUF/db. Annyi az egyetlen problémája, hogy a narancssárga izzót kicsit más foglalatba tervezték, amit úgy lehet kijátszani, hogy az egyik bütykét lereszeled :)
Gyakori kérdés, hogy az oldalsó indexre létezik-e átlátszó bura. Búra nem, viszont komplett fehér oldalindexek kaphatóak, kb. 1500 Ft/pár.

Külsõ apróságok és kiegészítõk

A '87 utáni Pókokon körben díszléc található. Ha ez tetszik, de a tiéd régebbi, akkor csak venned kell egy díszléc-garnitúrát (kb. 2 kHUF), és a megfelelõ helyre a megfelelõ lukakat kifúrni a kasztnin. Én személy szerint nem szeretem, mert megáll alatt a víz meg a kosz, és szépen lerohad a festék.
Az évek során kb. négyféle tanksapkát lehetett látni a Pókokon. Elõször (a krómos lökhárítóval együtt) egy krómozott, domború tanksapka volt, ezt követte kétféle mûanyag, és közben volt még egy féle krómozott. Sokat javíthat az összképen, ha a kocsi többi eleméhez illõ tanksapkát választasz.
Sokféle sárpofozót lehet kapni a kocsihoz, ha jól körülnézel, elég jól kinézõk is akadnak.

S hogy hol szerezhetõek be mindezek?
Vadászni kell rájuk. Igazából nem nagyon tudok olyan helyet, ahol mindig minden kiegészítõ szokott lenni, de ahol érdemes próbálkozni, az a budapesti Bogdánffy út 8/A alatt található P126-bolt, vasárnaponként a gyáli piac, esetleg az érsekújvári Auto-Moto Kalazi. Persze máshol is szoktak lenni ilyesmik, csak ki kell fogni :)


nyuszy, 2004.05.05.

Fórum

Partnereink



 

Közelgõ találkozók

Képek

  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés

  • Barnapolski

  • Tomi126p

  • Tölli Imre