Kezdetek:
Sok kispók szenved (a sofõr pedig még jobban) a haloványan világító fényszóróktól. Ennek több oka is lehet: rossz beállítás, elrozsdált, mattult foncsor, vagy kevés az izzókra jutó feszültség. Régebben a kóklerek ezeket a problémákat egy egyszerû H4 -es izzóval „oldották meg”, ami alapesetben többet ártott, mint használt. Elõször a fényváltó kapcsoló megy tönkre...
Miért is kell a relézés:
A relézés leveszi a terhelést a szûk keresztmetszetû kapcsolókról, és megküldi az izzóknak a nekik kijáró 13-14V feszültséget, így jó esetben látni fogunk a sötétben, és a fényváltó kapcsolónk sem fog az örök vadászmezõkre távozni.
Nézzük meg, hogy mûködik a világításunk alaphelyzetben. A könnyebb szemléltetés végett készítettem egy egyszerûsített kapcsolási rajzot. Áramunk a kép bal oldaláról indul az akkumulátortól, eljut a gyújtáskapcsolóig, onnan a világításkapcsolóig, onnan a fényváltó kapcsolóig, aztán a biztosítótáblához, majd az izzókhoz. Ez alapból több méter, változó keresztmetszetû vezeték, 3 kapcsoló, 4+2 biztosíték. Minden adott, hogy az elöregedett vezetékeken, sarukon több Volt feszültség essen, és a probléma máris fennáll.
Megoldás:
A megoldás egyszerû, reléket hívunk segítségül, amelyeket közvetlenül a fényváltó kapcsoló után, tehát a biztosítótábla elé kötünk be.
Mire lesz szükség:
-2db 5 kivezetéses fényszórórelére, 20A (lábkiosztás: 30, 87, 87, 85, 86)
-2m 2mm -es rézvezetékre
-10-12db jó minõségû csúszósaru (az 5Ft/db áron kapható nem számít jó minõségûnek)
-10-12db csúszósarura húzható védõhüvely
-sarufogó
-lengõbiztosíték
Elkészítés, élesztés:
Elõször a tompított relét fogjuk bekötni, amely a következõképpen néz ki:
-85: test
-86: E jelû biztosítékról lehúzott vastag szürke - piros vezeték
-87(1): akkumulátorról hozott +
-87(2): a reflektor relé 87(2) pontjával összekötni
-30: E jelû biztosítékra (az elõzõ szürke - piros vezeték helyére).
Reflektor relé:
-85: Test
-86: C jelû biztosítékról lehúzott vastag kék vezeték
-87(1): üres
-87(2): tompított relé 87(2) pontjával összekötve
-30: C jelû biztosítékra (az elõzõ kék vezeték helyére).
Figyeljünk oda a relék lábkiosztására, 87 nem egyenlõ 87a-val.
Manapság könnyebb beszerezni a 30, 87a, 87, 85, 86 lábkiosztású reléket, ennek a bekötése a következõképp alakul:
Tompított relé:
-85: test
-86: E jelû biztosítékról lehúzott vastag szürke-piros vezeték.
-87: akkumulátorról hozott +
-87a: üres
-30: E jelû biztosítékra (az elõzõ szürke-piros vezeték helyére).
Reflektor relé:
-85: test
-86: C jelû biztosítékról lehúzott vastag kék vezeték.
-87: akkumulátorról hozott +
-87a: üres
-30: C jelû biztosítékra (az elõzõ kék vezeték helyére).
Honnan vigyünk akku pluszt?
A kóklerek sokszor simán leveszik az „A” biztirõl. A célunkat részben így is elérjük, a kormánykapcsolót megkíméljük, de az izzókra így aligha kerül több feszültség. Én közvetlenül a pozitív akkusaru utáni toldást választottam, és a sarut megbontva elhoztam egy 2 -es rézdrótot a relékhez, közbeiktatva egy lengõbiztosítékkal. Emiatt, valamint az új vezetékek miatt nem fog fennállni akkora feszültségesés, mint az elsõ esetben.
Ha mindent jól csináltunk, akkor nincs más dolgunk, mint örülni a megnövekedett fényerõnek és az örökéletû fényváltó kapcsolónak.
Andrei
2011.12.14.