|
|||||||||
| |||||||||
|
Cikkek - Tudásbázis - FAQItt megpróbáljuk összegyûjteni a rendszeresen felmerülõ kérdéseket ömlesztve, a rájuk adandó rövid válasszal együtt. Természetesen egyenként mindegyik kérdésrõl külön cikket lehetne írni, így ha valamirõl többet szeretnél tudni, kérdezz! A gyûjteményt folyamatosan bõvíteni fogom. Létezik-e Pókhoz 5 sebességes váltó? A válasz az, hogy nem igazán - legalábbis szériában sosem gyártottak ilyet. Kisiparilag készültet be lehet szerezni, olyan 200 kHUF magasságában, illetve lehet szerezni átépítõ kitet, de az is százezres tétel. Igaz nem lesz 5 sebességes, de gazdaságosabb megoldás a BIS váltója. Az többé-kevésbé kompatibilis, 20 kHUF környékén beszerezhetõ, és hosszabbak a fokozatok, így kevesebbet pörög a motor. Ez utóbbi megoldás viszont azt eredményezi hogy nehézkesebb lesz a gyorsulás, igazi haszna olyan kisautónál van, ami gyakran teljesít szolgálatot országúton. Az áttételek közti különbség kb.: 11%. Mi az a 'BIS' (teljes/hivatalos nevén: FIAT 126 BIS)? Egy 1987-1991 -ig gyártott Pók-alfaj, amit kizárólag lengyelországban gyártottak (akkor is ha "eredeti olasz" :) ). A motort lecserélték egy 700 cm3-es vízhûtésesre, amely elfektetve és süllyesztve került beépítésre. Fölötte kis csomagtartó is helyet kapott, felfelé nyitható hátsó (harmadik, gázteleszkópos) ajtóval. Fogasléces kormánymûvet, automata biztonsági övet, radiátoros fûtést, 13" -os felniket (tömlõ nélküli gumikkal), esetenként nyitható hátsó ablakokat és hátsó ablaktörlõt kapott. Lökhárítója nagyobb, követi a karosszéria vonalát. Hazánkban elég ritka (párszáz db üzemel idehaza a több tízezer "normál" között), nehéz hozzá alkatrészt beszerezni, és a szerelése is elég macerás. Motorikusan egy kéttorkú karburátor (gyorsító, hidegindító dob), plusz depressziós elõgyújtás szabályzó adja a pluszt, a meghajtását tekintve pedig hosszabb áttételt kapott a diferenciálmû áttételének megváltoztatásával. Pár urban legend: -"Az én BIS -em akkor is 1979 -es..." Gyártási évek: 1987-1991. Anno a Merkur megszûnte után kerültek BIS -ek az országba, valaki(k) magánimport keretében honosítottak párszáz példányt. Ezek régi autók papírjaira "ültek" (akkor még létezett a karosszéria csere), egy KPM -es átalakítási engedély kíséretében. Ezért a forgalmijukban elõfordulhatnak eléggé lehetetlen adatok. :) -"Akkor is eredeti olasz" Az olasz gyárak 1987 -re (mire gyártásba került a BIS) rég elfelejtették a 126 -os típust. Több dolog is van, amiért sokan szánalmasan képesek azt hinni hogy tényleg ott készültek: -Fiat emblémák a Polski Fiat helyett: küszöbön állt a lengyel FSM gyárak FIAT kézbe kerülése. A BIS és utódaik (Chinquecento, Seicento, új 500 -as, valamint a léges utolsó generációja, az Elegant) már ennek megfelelõen nem Polski név alatt futottak ki -ezeket a kisautókat a Fiat adta el, bár nem õk gyártották -a hazai import gépek közül sok olaszországból került hazánkba - természetesen csak használtan. -"Eredeti Lancia motoros" (lásd motor blokkon szereplõ FIAT - Lancia felirat) A motornak az égadta világon semmi köze a Lancia -hoz, a blokkon szereplõ feliratot kivéve. Ha érdeklõdsz a Lancia -nál a motor iránt, természetes reakció lesz, hogy semmit nem tudnak róla, még a létezését is letagadják. Lengyelországban épült fel a BIS motorokat gyártó üzem, és javarészt FIAT érdem a tervezés (+ minimális lengyel). Hogy mégis miért szerepel a Lancia név mégis a blokkon, ahhoz elég ha bekukkantasz egy Tempra, Punto, stb. FIAT autóba, ahol szintén ott találod ezt a jelzést - és azokat sem a Lancia gyártotta... Milyen sportülés rakható be? Legegyszerûbben a Pókhoz kapható sportülés, amit 25 kHUF/pár környékén be lehet szerezni újonnan. Ha ez nem tetszik, akkor gyakorlatilag bármilyen ülés berakható, ami szélességre elfér, de neked kell megoldani a sín átalakítását. Mûszakin elvileg szeretik a gyári üléseket, de ha nem azok vannak benn, célszerû nem összetákolni az egészet, és a dönthetõsége (hátsó ülésre beszállás miatt) maradjon meg. Lehet-e kapni hozzá spoilereket? Igen. Ami relatíve könnyen beszerezhetõ, az az elsõ szoknya (5 kHUF), a küszöbspoiler (5 kHUF/pár), és a reaktorfedélre való szárnyacska (5 kHUF). Minden egyéb esetleges és drága. Át lehet-e alakítani a bowdenes indítású Pókot kulcsosra? Igen. Elsõ körben szerezni kell egy behúzótekercses önindítót (5-10 kHUF), felrakni a régi helyére. Utána a gyújtáskapcsolót ki kell cserélni az újabbra, és abba bekötni az önindító vezetékét. Nehéz tekerni a kormányt, mit tegyek? A függõcsapszegeket kell megzsírozni, súlyosabb esetben kicserélni. Ha még nem csináltál ilyet, és nincs hozzá szerszámod, célszerû szerelõre bízni. Mennyit fogyaszt a Pók? Nagyon használatfüggõ. Országúton óvatos, öreguras vezetéssel (60-70Km/h) akár 4 liter környékére is le lehet menni, városban a 7 sem túl sok. Átlagosan 5-6,5 liter között szokott lenni a fogyasztás (90-...Km/h). Ha 7 liter fölött fogyaszt a kocsid rendszeresen, akkor valószínûleg folyik valahol a benzined. A BIS esetében 90-110Km/h tempónál 5 liter körül van a fogyasztás, öreguras vezetés esetén kevesebb. Mennyi a Pók végsebessége? Típustól és állapottól függ. A régi, nem E verzió ('86 -ig) végsebessége valahol 100 km/h környékén van, az újabb egyedeké 110-130 körül. Ha ettõl jelentõsen eltérõ értékeket tapasztalsz (pl. nem megy 80-nál többet), akkor vagy nagyon rossz állapotban van a motor, vagy a karburátor illetve a gyújtás beállításai rosszak. Rohad a kocsim, mennyibe kerül a javítás? Ha nem akarod hosszú távon megtartani, akkor túl sokba :) Egy rendes körbekasztnizás (sárvédõk, küszöbök stb.) 60-120 kHUF, egy fényezés pedig 70-150 kHUF magassága. Lehet-e tuningolni a Pók motorját; mennyire? Igazából túl sokat nem szabad várni tõle. Sportkipuffogóval, hengerfej-síkolással és egyéb apróságokkal összesen max. pár lóerõ pluszt lehet elérni. Ha komolyabb eredményt akarsz, akkor komplett motorátépítéssel 40 lóerõ környékén ki lehet jönni, de ez több százezres tétel! A Pók nem versenyautó, és nem is gazdaságos azzá tenni. Nagyobb motort lehet bele rakni (elvileg, de gyakorlatilag már nem), de az még költségesebb, és az engedélyeztetése is macerás (gy.k.: hazánkban ez a lehetetlenséggel határos). Létezik még egy elõszeretettel alkalmazott módszer, amikor a hengerfejet cserélik a Panda30 -aséra, és kapja mellé a hozzá való kéttorkú Weber30 -as karburátort. Ezt egy sport vezérmûtengellyel kombinálva megközelíthetõ papíron a 30LE, viszont célszerû ezzel párhuzamosan egy motorgenerált is megejteni, mivel a megnövekedett teljesítményt nem biztos hogy jó néven veszik az öregecske, kopott alkatrészek... :) Emelkedõn csörömpöl a motor, mi okozza? Általában túl nagy elõgyújtás, túl nagy szelephézag vagy a motor túlmelegedése okozza. Ha máskor is hallani, akkor kopott vezérmûlánc illetve valamilyen burkolat elszabadulása is ludas lehet. Ha sokat mentem, és leállítom a kocsit, akkor (üzemmeleg motornál) csak sokára hajlandó újra beindulni, mi okozza (léghûtéses pókok)? 99% hogy túl kicsi szelephézag. Érdemes beállít(tat)ni, mert 5 perces mûvelet, és késõbb odáig vezethet, hogy fél órát vagy még többet kell várni, mire újra beindul. Hány fokra kell állítani a statikus elõgyújtást? A gyári érték a 10°, ám kocsitól és vezetési stílustól változhat. Nagyobb elõgyújtás (valamelyest) kisebb fogyasztást, jobb végsebességet, rosszabb gyorsulást, kisebb elõgyújtás pont az ellenkezõjét eredményezi. Hidegben nem akar beindulni a kocsi, de ha mégis elkapja és tud pár fordulatot üzemelni, melegedni, utána normálisan beindítható (BIS pókok)? Szelephézag túl kicsit, "elfogyott". A BIS gyári szelepemelõi valami érthetetlen oknál fogva nem azonosak a léghûtéses társaiéval. A szelephézag elfogyásakor hidegre ellentétesen reagálnak, és ha túl kicsi a hézag, fõleg télen hajlamos kitámasztani a szelepeket. Amint sikerült gyújtani, melegedni, elkezd megjelenni a szelephézag, lesz kompresszió hogy onnantól normálisan üzemel a motor. Fóliáztatni szeretnék. Mit szabad és mit nem? Hivatalosan a nem vezetõ melletti (jobbra és balra) ablakokat, valamint az elsõ szélvédõt a napellenzõ alatti részen nem lehet. Szabad viszont az oldalsó / hátsó ablakokat, valamint a hátsó szélvédõt is, illetve az elsõ szélvédõt fentrõl a napellenzõ által letakart részig. Nincs fûtés a pókomban... Ajánlott olvasmány: :) (katt ide) Miért kell relézni, mi is ez...? Tulajdonképpen tehermentesíti a kormánykapcsolót, így az elviekben hosszabb ideig fog szolgálni. Egy relé kerül a kapcsolásba, onnantól a relé lesz az ami a nagy áramokkal fog dolgozni. Megoldható házilag is, de létezik lengyelbõl beszerezhetõ, egyszerûen beszerelhetõ fajta is. Amennyiben saját magad szeretnél fabrikálni, nem pedig a készet csak beépíteni, az alább cikket olvasd át. Hallottam hogy létezik fûtõventi gyárilag a pókba. Hol lehet ilyet kapni? Gyárilag nem létezik fûtõmotor a léghûtéses pókokban. Viszont létezik egy ventilátor amit a csomagtartóban a megfelelõ helyre be lehet szerelni, és ezzel páramentesíteni lehet az elsõ szélvédõt. Ehhez természetesen tartozik egy kapcsoló is, nagymûszerfalas gépeknél ez a jobb oldali kapcsoló sorba beszerelhetõ. BIS -eknél ez gyárilag be van szerelve, rögtön a radiátor mellé (így meleget is tud tolni, a fûtése így mûködik). A gyári kapcsolóknak két fajtája van: a léghûtéses modellekhez 1 állású, a BIS -hez pedig kétállású kapcsoló tartozik (a venti határozza meg, mi kell hozzá, mivel a BIS egy plusz ellenállással oldja meg a második fokozatot). |
|
|||||||
Copyright © Fiat126.hu. Powered by ModulWeb. Designed by nyuszy. |